Ulkoilma- ja liikuntatarvikkeita ostetaan sunnuntai-iltaisin ja Lappilaiset ostavat niitä eniten – Klarna tutki suomalaisten ostokäyttäytymistä urheiluverkkokaupoissa

Shoppailupalvelu Klarnan tuoreen datan mukaan koronapandemia lisäsi suomalaisten intoa harrastaa liikuntaa kotona ja ulkona. Tämä on motivoitunut suomalaisia ostamaan myös liikuntaan liittyviä tuotteita verkosta: 26 prosenttia suomalaisista, jotka ostivat vuoden 2020 aikana tuotteita verkkokaupoista ostivat liikuntatuotteita. Eniten liikuntatuotteita ostetaan Lapissa - ja suosituin päivä niiden hankintaan on sunnuntai.

Klarna©

Jopa 41 prosenttia Klarnan tutkimukseen vastanneista kertoi harrastaneensa liikuntaa tavallista enemmän ulkona ja kotona koronapandemian aikana. Tämä on lisännyt urheiluverkkokauppojen suosiota, sillä yli puolet (64 %) enemmän liikuntaa harrastaneista osti koti- ja ulkoliikuntaa varten urheilutarvikkeita, kuten vastuskuminauhoja, käsipainoja ja lenkkitossuja. Klarnan datan mukaan suosituin päivä tehdä liikuntatuotehankintoja on sunnuntai kello 19-20.

“On todella hienoa huomata, että suomalaiset ovat löytäneet myös positiivista käsillämme olevasta tilanteesta ja päättäneet nauttia enemmän Suomen upeasta luonnosta tilanteen. Laadukkaiden tarvikkeiden avulla koti- ja ulkotreeneistä voi saada entistä antoisamman tuntuista”, toteaa Klarnan Suomen markkinointijohtaja Jannica Nyman. “Maanantait ovat uuden alun päiviä, joten en ole yllättynyt, että sunnuntai-illat ovat hyvä hetki treenituoteostoksille.”

Ulkona olo on erityisesti lisääntynyt koronapandemian vaikutuksesta, sillä 58 prosenttia tutkimukseen osallistuneista kertoi viettäneensä enemmän aikaa ulkona pandemian aikana. Hieman alle kolmannes (30 %) enemmän aikaa ulkona viettäneistä kertoi myös ostaneensa enemmän ulkoilutarvikkeita verkosta. Myös Klarnan yhteistyökumppani Scandinavian Outdoorin markkinointipäällikkö Kuutti Haapanen on huomannut samanlaista kehitystä:

“Ulkoilutarvikkeiden suosio on nähnyt selvää kasvua myös meidän verkkokaupassamme tämän vuoden aikana. Uskoisin, että tämä osittain johtuu koronapandemian tuomista rajoituksista. On ollut hienoa nähdä miten ihmiset ovat lähteneet runsain joukoin retkeilemään kevään ja kesän aikana. Esimerkiksi telttojen ja makuupussien myynti on kasvanut räjähdysmäisesti”, Haapanen kertoo.

Klarna selvitti myös missä maakunnassa ostetaan eniten liikuntatuotteita verkossa. Listan kärkeen nousee Lappi, jossa ostetaan selvästi keskivertoa enemmän liikuntatuotteita verkosta. Toisena listalla on Keski-Pohjanmaa, jota seuraa Kainuu. Vähiten liikuntatuotteita verkkoshoppaillaan Ahvenanmaalla.

Klarnan ostoindeksi (21.3. - 21.9.2020)

Indeksi (100) edustaa keskimääräisen suomalaisen ostoksia, ja maakuntien vertailuluvut osoittavat, tehdäänkö kyseisessä maakunnassa keskiarvoa enemmän vai vähemmän verkko-ostoksia.

Maakunta               Ostoindeksi (per henkilö) *

Finland                   100
Lappi                      161
Keski-Pohjanmaa     127
Kainuu                    125
Pohjois-Karjala        114
Pohjois-Pohjanmaa  113
Pohjanmaa              110
Keski-Suomi            107
Pohjois-Savo             99
Uusimaa                   99
Pirkanmaa                96
Kanta-Häme             96
Etelä-Savo                94
Kymenlaakso            92
Etelä-Pohjanmaa       91
Varsinais-Suomi        88
Satakunta                 88
Etelä-Karjala             87
Päijät-Häme              79
Ahvenanmaa             19

Helsngin Messukeskus
2020
Messut peruttu
toistaiseksi
koronaviruksen
(COVID-19)
vuoksi.
Turun Messukeskus
2020
Messut peruttu
toistaiseksi
koronaviruksen
(COVID-19)
vuoksi.
Päivän kurssi
Viimeisimmät uutiset
Koeajossa
Yhteistyössä