Sähkövene – tulevaisuuden veneily on hiljaista ja ilmastoystävällistä

Äänetön liukuminen saariston läpi on aiemmin ollut mahdollista vain purjeveneille ja kajakeille. Viime vuosina sähköveneiden kehitys on mennyt eteenpäin. Sähköveneellä liikkuminen tarkoittaa, että vältät sekä häiritsevän melun että moottorista tulevien pakokaasujen hajun. Parasta tietenkin on, että veneen käytöstä ei aiheudu lainkaan päästöjä.

Kuva: Vattenfall© Teksti: Johanna Sjöstedt©

Hiljaista ja puhdasta ajoa sähköveneellä

Kuvittele, että ajat 20 solmun nopeudella ja voit silti keskustella toisten kanssa tavallisella puheäänellä. Tai hiihdät vesisuksilla tarvitsematta hengittää pakokaasuja. Ja ennen kaikkea voit nauttia veneilykesästä pienemmällä ympäristövaikutuksella. Sähköveneellä se on täysin mahdollista. Miksi siis useammat eivät ole jo siirtyneet sähkövoimaan?

Merione 22 Light Cruiser -sähköveneen kehittäneen Savoy-yhtiön osakas Thomas Andersson vastaa:

"Suurin este on nykyisin se, että sähköveneet ovat paljon kalliimpia, usein jopa kaksinkertaisia hinnaltaan verrattuna tavanomaisiin veneisiin. Hinnat tulevat kuitenkin aivan varmasti kohtuullistumaan ajan mittaan. Ennen kaikkea ostaja tulee saamaan paljon enemmän vastinetta rahoilleen. Akut tulevat koko ajan suuremmiksi ja voimakkaammiksi", Thomas toteaa.

"Kun aloimme pohtia sähköveneen kehittämistä, markkinoilla ei ollut juuri ketään muita, Thomas jatkaa. Alussa suuret venevalmistajat uskoivat, että he voisivat muuntaa jonkin vanhan mallinsa sähköversioksi. Mutta se ei toimi. Ne ovat usein liian raskaita. Vene on suunniteltava lähtökohtaisesti sähkövoimalle. Silloin on tärkeää, että se on mahdollisimman kevyt.

Otimme yhteyttä In Time Yachts -yrityksen Pekka Eivolaan Suomessa. Hän auttoi meitä kehittämään ja suunnittelemaan veneen. Tuloksena oli klassinen venemalli, joka valmistetaan kevyistä materiaaleista, samanlaisista kuin kilpapurjeveneissä. Saksalainen Torqeedo toimittaa akun, joka on tavallisesta BMW i3:n akusta veneilylle muunnettu versio. Sähköveneellä ajetaan aivan samoin kuin polttomoottoriveneellä, mutta sähkömoottori kiihtyy nopeammin ja reagoi välittömästi kaasutukseen tai peruutusvaihteelle vaihtamiseen.

Parempi ympäristö satamissa

"Viime vuosina olemme myös huomanneet kumiveneiden sähkömoottorien suosion valtavan kasvun", Thomas kertoo. "Sähkövoima sopii niihin täydellisesti veneiden pienen painon vuoksi. Hiljaiset moottorit ovat lisäksi pidettyjä vierassatamissa ja suosituissa luonnonsatamissa, joissa pienten kumiveneiden suuri määrä voi tuottaa melko pahaa melua. Sekin on suuri etu, että moottorin voi ladata sähköverkosta tai aurinkopaneelien avulla. Sähkömoottori on kalliimpi ostettaessa, mutta sen lataaminen on kuitenkin paljon halvempaa kun bensiinin tankkaaminen. Lisäksi pääset eroon kanistereiden kanniskelusta.

Riittävä toimintasäde

Monet arvelevat, ettei sähköveneen toimintasäde ole riittävä. Akun koko toki vaikuttaa siihen, kuinka kauas veneellä voi kulkea. Mutta siihen vaikuttavat monet muutkin seikat, kuten sää, tuuli ja ennen kaikkea ajovauhti.

"Jos ajat huippuvauhtia ja hiihdät vesisuksilla, akku riittää noin 40 minuutiksi", Thomas kertoo. "Jos sen sijaan ajat viidestä kymmeneen solmun vauhtia, voit veneillä useita tunteja. Kuuden, seitsemän solmun nopeudella, siis tavallisella matkavauhdilla, voit ajaa koko päivän."  

Sähkövene, uusi vihreä aalto

Tietoisuus ympäristö- ja ilmastokysymyksistä on nykyisin parempaa ja kannustaa monet vaihtamaan sähkökäyttöiseen kuljetusvälineeseen. Tiedämme, että vanhat kaksitahtimoottorit päästävät öljyä ja hiilivetyä, jotka vahingoittavat järviämme ja merialueitamme. Monissa Euroopan maissa on jo kieltoja ja rajoituksia bensiini- ja dieselmoottoreiden käytölle järvillä. Thomas Andersson uskoo, että taloudellinen tuki sähkömoottoriin vaihtamiselle nopeuttaisi muutosta. Lisäksi tarvitaan lisää pikalatauksen mahdollistavia lataustolppia rannikoille. Mutta siinäkin suhteessa tapahtuu edistystä.

Yhteenvetona voidaan todeta, että on vain ajan kysymys, ennen kuin vesistöissämme nähdään vielä enemmän sähköveneitä. Yksi asia on varma: niitä ei tulla kuulemaan.

Kysymykseen, mikä on Merionen koeajaneiden tavallisin kommentti , Thomas vastaa:

"Tosi moni kysyy, milloin käynnistän moottorin. Niin hiljainen se on."

Tietoja Merione 22 LC:stä

Pituus: 7 metriä

Leveys: 2,4 metriä

Paino: 487 kg ( + saman verran lisää akun ja moottorin kanssa)

Moottori: Torqeedo-sähköperämoottori (80 hv)

Henkilömäärä. 6

Huippunopeus: 25 solmua

Toimintasäde: 5 solmun nopeudella 60 meripeninkulmaa, 10 solmun nopeudella 17 meripeninkulmaa

Helsngin Messukeskus
2020
Messut peruttu
toistaiseksi
koronaviruksen
(COVID-19)
vuoksi.
Turun Messukeskus
2020
Messut peruttu
toistaiseksi
koronaviruksen
(COVID-19)
vuoksi.
Päivän kurssi
Viimeisimmät uutiset
Koeajossa
Yhteistyössä