Tarjoamamme palvelut: katso CV:mme                                     

Volvo Cars firar sin 90-årsdag med produktionsstart för nya XC60

Volvo Cars börjar tillverka nya Volvo XC60 under innevarande månad. Det är 90 år efter att den första Volvon någonsin, ÖV4, såg dagens ljus den 14 april 1927.

Bilder och text: Volvo Cars AB ©

Av den första modellen sålde Volvo totalt 275 exemplar, vilket var en blygsam siffra även för den tiden. Nya XC60 ersätter en av Volvos bäst säljande modeller under företagets 90-åriga historia.

Nya XC60 ersätter nuvarande


Dagens XC60 har haft en fenomenal utveckling med ökande försäljning varje år sedan den introducerades 2008. Nio år efter lanseringen blev bäst säljande premium-SUV i sin storleksklass i Europa. Den nuvarande XC60 står för omkring 30 procent av Volvos totala globala försäljning på 966 000 exemplar. Under april månad kommer det totala antalet tillverkade XC60 överstiga en miljon.

- Vi är mycket stolta över Volvos historia. De första 90 åren har varit spännande, men de tio år som är kvar tills vi fyller 100 kan komma att bli än mer rafflande då bilindustrin skiftar fokus mot självkörande, elektrifierade och uppkopplade bilar, säger Håkan Samuelsson VD för Volvo Cars.

Nya XC60 erbjuder en av de säkraste bilarna någonsin med den senaste teknologin som nya systemet Oncoming Lane Mitigation som via automatisk styrassistans kan undvika en kollision.

Volvos semi-autonoma körassistanssystem, Pilot Assist, som sköter styrning, acceleration och bromsning på väl markerade vägar i upp till 130 km/t finns tillgänglig som tillval i nya Volvo XC60.

Volvo siktar på ett nytt försäljningsrekord för 2017 allt eftersom nya XC60 blir tillgänglig på marknader världen över.

90-års jubileum


Volvos grundare Assar Gabrielsson såg en möjlighet för biltillverkning i Sverige efter att ha observerat den växande bilindustrin i Europa och USA från sin position inom försäljningsavdelningen på kullagertillverkaren SKF. Genom att visa på den goda tillgången av svenskt stål, låga arbetskostnader och skickliga ingenjörer lyckades han övertyga SKF att investera i ett spin-off företag som döptes till AB Volvo.

Den första massproducerade svenska bilen var en ganska konventionell konstruktion med influenser från amerikansk bildesign med en träram av ask, 1,9-liters sidventilsmotor och hjul med träekrar.

Endast en färgkombination fanns tillgänglig: mörkblå med svarta fram- och bakskärmar.

Trots alla förändringar de senaste 90 åren har en sak varit densamma, företagets vilja att tillverka världens säkraste bilar.

Till dagens kurs
Senaste Nytt
I Samarbete med