Norwegianin tulos parani merkittävästi ja kustannukset laskivat vuonna 2019



Norwegianin koko vuoden 2019 tulos ja neljännen vuosineljänneksen tulos osoittavat, että yhtiön yksikkötuotot kasvoivat yhdeksän kuukautta peräkkäin. Tehostaakseen toimintaansa yhtiö on lopettanut kannattamattomia reittejä Pohjoismaiden ulkopuolella ja sulkenut tukikohtia. Täsmällisyys on parantunut merkittävästi viimeisten kuuden vuosineljänneksen aikana. Vuoden 2019 neljännellä vuosineljänneksellä täsmällisyys parani 3,1 prosenttiyksikköä 82,6 prosenttiin.

Norwegian©

Boeing 737 MAX -koneisiin ja yhtiön Dreamliner-koneiden Rolls Royce -moottoreihin liittyvät haasteet vaikuttivat lukuihin negatiivisesti. Vuoden 2019 tulos oli tappiolla 1,6 miljardia Norjan kruunua kun taas operatiivinen käyttökate ennen omistamiseen liittyviä kustannuksia (EBITDAR) kaksinkertaistui 6,5 miljardiin Norjan kruunuun.

Vuoden 2019 aikana Norwegian on vienyt läpi useita toimia kannattavuutensa parantamiseksi. Yhtiön sisäinen kustannussäästöohjelma #Focus 2019 onnistui ja koko vuoden aikana yhtiö saavutti 2,3 miljardin Norjan kruunun säästöt, joista neljännen vuosineljänneksen osuus oli 444 miljoonaa Norjan kruunua. Lisäksi yhtiö siirsi lentokonetoimituksia myöhemmäksi, myi lentokoneita, myi Bank Norwegianin osakkeet ja myi kotimaan toiminnot Argentiinassa samoin kuin keräsi uutta pääomaa vahvistaakseen likviditeettiään.

Vuosi 2019 oli haastava toimialalle, jolla on kova kilpailu, ja johon vaikutti maailman talouden epävarmuus. Norwegianille on aiheutunut merkittäviä lisäkustannuksia siitä, että Boeing 737 MAX -koneet ovat seisoneet maassa maaliskuusta 2019 lähtien ja yhtiön Dreamliner-koneiden Rolls Royce -moottoreiden ongelmat ovat jatkuneet. Yhtiö joutui siitä syystä vuokraamaan suurimman osan vuotta korvaavaa lentokalustoa välttääkseen matkustajille aiheutuvia peruutuksia ja myöhästymisiä.

Vuoden 2019 liikevaihto oli 43,5 miljardia Norjan kruunua, nousua kahdeksan prosenttia vuodesta 2018. Nousuun vaikuttivat korkeammat yksikkötuotot ja kasvaneet matkustajakohtaiset tuotot lisäpalveluista. Norwegianin strategisen painopisteen muutos kasvusta kannattavuuteen johti tarjottujen henkilökilometrien (ASK) yhden prosentin kasvuun kun taas yksikkötuotot nousivat seitsemän prosenttia. Käyttöaste oli 86,6 prosenttia. Yli 36 miljoonaa matkustajaa valitsi lentoyhtiökseen Norwegianin vuonna 2019.

Neljännen vuosineljänneksen tulos

Neljännen vuosineljänneksen operatiivinen käyttökate ennen omistamiseen liittyviä kustannuksia (EBITDAR) parani 436 miljoonaan Norjan kruunuun verrattuna vuoden 2018 neljännen vuosineljänneksen 118 miljoonan Norjan kruunun tappioon. Kokonaistuotot olivat 8,9 miljardia Norjan kruunua, laskua seitsemän prosenttia kapasiteetin vähennyksistä ja reittiverkoston optimoinnista johtuen. Tuottojen laskua kompensoivat kuitenkin toiminnan alhaisemmat kustannukset. Neljännellä vuosineljänneksellä tuotanto (ASK) laski 19 prosentilla, mutta 16 prosentin parannus yksikkötuotoissa ja kahdeksan prosenttia korkeammat matkustajakohtaiset tuotot lisäpalveluista tasapainottivat pitkälti kapasitettivähennyksiä. Yli 7,5 miljoonaa asiakasta valitsi neljännellä vuosineljänneksellä lentoyhtiökseen Norwegianin.

– Vuonna 2019 alkoi uusi aikakausi, kun Norwegian muutti strategiakseen siirtyä kasvusta kannattavuuteen. Saavutimme tavoitteemme säästää 2,3 miljardia Norjan kruunua #Focus2019-ohjelman avulla samoin kuin useita talouteen liittyviä myönteisiä merkkipaaluja. Painopiste kannattavuuden saavuttamiseksi jatkuu NEXT-ohjelman avulla, kun rakennamme vahvan, kestävän ja kannattavan liiketoiminnan, josta hyötyvät asiakkaamme, työntekijämme ja osakkeenomistajamme, sanoo Norwegianin talousjohtaja Geir Karlsen.

– Vuonna 2020 tavoite on kääntää haasteet mahdollisuuksiksi. Tarjoamme edelleen asiakkaille laajan valinnanmahdollisuuden, myötävaikutamme kestävämpään ilmailuun sekä kehittämme tuotteitamme ja palveluitamme. Norwegian on muuttanut ihmisten tavan matkustaa. Lentoyhtiönä teemme edelleen kaikkemme, jotta saamme aiempaakin enemmän asiakkaita sekä liike- että vapaa-ajan matkustajista, sanoo Norwegianin konsernijohtaja Jacob Schram.

Yhtiö on säästänyt 1,7 miljoonaa CO2-tonnia

Norwegianin uuden ja polttoainetehokkaan lentolaivaston ansioista yhtiö säästi 1,7 miljoonaa CO2-tonnia verrattuna alan keskiarvoon. Samaan aikaan 40 prosenttia kaikista CO2-päästöistä hyvitettiin EU:n päästökauppajärjestelmän kautta. Yhteensä 123 000 asiakasta on hyvittänyt hiilijalanjälkensä käyttämällä joulukuussa 2019 käyttöönotettua Norwegianin ja ilmastoteknologiayhtiö CHOOOSEn tarjoamaa palvelua, joka mahdollistaa matkustajille oman hiilijalanjäljen hyvityksen Norwegianin lentovarauksen yhteydessä.

Helsngin Messukeskus
2020
Messut peruttu
toistaiseksi
koronaviruksen
(COVID-19)
vuoksi.
Turun Messukeskus
2020
Messut peruttu
toistaiseksi
koronaviruksen
(COVID-19)
vuoksi.
Päivän kurssi
Viimeisimmät uutiset
Koeajossa
Yhteistyössä