Stadium luopuu lentokuljetuksista ja esittelee muita vastuullisuustyönsä tuloksia

Stadium-konserni on julkaissut tilikauden 2018–2019 kestävän kehityksen raporttinsa, jossa se kertoo kaikkien aikojen vastuullisimmasta vuodestaan. Alansa johtavana urheiluketjuna Stadium haluaa toimia entistä vastuullisemmin. Vuoden aikana toiminnassa tehtiin merkittäviä muutoksia, jotka lisäsivät läpinäkyvyyttä ja tehostivat kiertotaloutta entisestään. Lisäksi yhtiö päätti luopua lentokuljetuksista.

Stadium©

– Jos haluamme kasvumme jatkuvan ja taloutemme kehittyvän kestävästi, meidän on tehtävä kierrättämis- ja kiertotaloustyötä yhdessä muiden kanssa sekä seurattava toimintaa kaikkialla, missä toimimme, Stadium Groupin toimitusjohtaja Karl Eklöf toteaa.

Stadium-konserni on nyt julkaissut kestävän kehityksen raportin jo kuutena vuotena peräkkäin. Vuoden 2018–2019 julkaisu sisältää entistä enemmän tietoa toimittajaketjusta, ja myös läpinäkyvyyteen ja selkeyteen on kiinnitetty erityistä huomiota. Lisäksi raportissa kerrotaan yhtiön ensimmäisestä kiertotalousprojektista, jossa tekstiilivirran ympäristövaikutuksia on pienennetty tuottamalla lankaa kierrätetyistä jalkapallopaidoista.

– Jatkamme viime vuonna laatimamme kestävän kehityksen mukaisen liiketoimintasuunnitelman työstämistä. Se ulottuu vuoteen 2030 saakka ja perustuu YK:n globaaleihin tavoitteisiin. Kaikissa vuoden aikana järjestetyissä ulkoisten kumppanien strategisissa tapaamisissa oli selkeä asialista, jossa kestävä kehitys oli keskeisessä osassa. Olemme päättäneet tehdä yhteistyötä vain sellaisten toimittajien kanssa, jotka voivat noudattaa vaatimuksiamme ja osoittaa vaatimustenmukaisuutensa selkeästi. Näin asiakkaamme voivat tehdä kestäviä ja turvallisia valintoja, Eklöf summaa.

Merikuljetukset etusijalla

Stadium-konserni on ottanut merkittävän ilmastoaskeleen ja päättänyt, että vuoden 2020 keväästä alkaen se ei enää hyväksy aasialaisten tuotemerkkien toimittajilta muita kuin laiva- ja junakuljetuksia. Jos toimittaja joutuu poikkeuksellisesti turvautumaan lentokuljetuksiin, Stadium vaatii siltä ilmastokompensaatiota.

Jalkapalloa tasa-arvon puolesta

Brommapojkarna-jalkapalloseura (BP) toteutti Ruotsissa yhdessä Stadiumin ja Niken kanssa BrommaGirls-kampanjan urheilevien tyttöjen ja naisten huomioimiseksi. Grimstan jalkapallokentällä järjestettiin 25. toukokuuta 2019 suuri jalkapallojuhla, kun BP:n naisjoukkue pelasi kotiottelun Morön BK:ta vastaan. Joukkue otteli täysien katsomoiden edessä paidoissa, joiden selässä luki BrommaGirls. Päivän aikana järjestettiin myös muuta ohjelmaa, johon osallistui jalkapalloilijoita ja tähtiartisteja. Nostamalla esiin upeita otteluita, joita valitettavasti pelataan usein puolityhjille katsomoille, Stadium haluaa edistää tulevaisuutta, jossa kaikilla on mahdollisuus urheilla samoilla ehdoilla sukupuolesta riippumatta.

Kohokohtia kestävän kehityksen raportista:

- Tilikaudella 2018–2019 Stadium-konsernin omien tuotemerkkien valikoimasta 40 prosenttia valmistettiin kestävästi, mikä tarkoittaa 5,5 prosentin kasvua edellisvuoteen verrattuna.

- Lähes 5 miljoonaa käytettyä PET-pulloa kierrätettiin ja muokattiin uusissa vaatteissa hyödynnettäväksi polyesteriksi.

- Vuonna 2018 Stadiumin omaa tuotantoa olevat vaatteet ja kengät eivät sisältäneet enää lainkaan perfluorattuja yhdisteitä (PFAS). Vuoden 2019 loppuun mennessä tämä koski myös telttoja ja laukkuja. PFAS-yhdisteiden uskotaan vaikuttavan haitallisesti terveyteen ja ympäristöön.

- Stadiumin myymälöihin hankittiin noin 60 000 Reilun kaupan palloa. Kaikissa Stadiumin omaa tuotantoa olevissa jalka- ja rantalentopalloissa on Reilun kaupan merkki, joka on kansainvälinen kestävän kehityksen sertifiointimerkki. Reilu kauppa pyrkii takaamaan asianmukaisen palkan, ehkäisemään lapsityövoimaa ja syrjintää sekä edistämään demokratiaa, järjestäytymisoikeutta ja ympäristönsuojelua.

- Vuoden aikana Stadium Group säästi lähes 12 miljoonaa litraa vettä energia- ja vesitehokkaan Solution Dye ‑värjäystekniikan ansiosta. Kankaiden perinteinen värjäystapa vaatii valtavasti vettä, energiaa ja hiilidioksidia, koska väri ”pestään” kankaaseen. Solution Dye ‑prosessissa kuitu värjätään jo alussa.

- Stadium tarkastutti noin puolet 188 tehtaasta, joissa konsernilla on tuotantoa. Tarkastuksista vastasi maailmanlaajuisesti toimiva vastuullisten toimitusketjujen ja läpinäkyvyyden asiantuntija ELEVATE Limited.

- Stadium-konsernin myymälöissä kerättiin lähes 84 000 kiloa vanhoja tekstiilejä Human Bridgen kanssa toteutetun re:activate-kampanjan avulla.

- Toimintavuoden aikana Stadiumin kuljetusten uusiutuvan polttoaineen osuus Ruotsissa oli 31 prosenttia.

- Vuoden 2003 alusta Stadium on jakanut ekaluokkalaisille noin 25 000 aktiviteettilaukkua. Syksyllä 2019 jaettiin 4 456 laukkua Taistele liikkumattomuutta vastaan ‑kampanjassa. Uutta tänä vuonna oli se, että ne jaettiin yhteistyössä Generation Pep -järjestön kanssa.

- Kesän 2019 aikana yli 7 000 lasta osallistui Stadium Sports Camp ‑leireille. Tähän mennessä leireillä on ollut mukana yli 100 000 osallistujaa, ja Stadium on jakanut seuratoimintaan yhteensä yli 6 miljoonaa euroa. Stadium Sports Camp AB on ns. SVB-yritys, jonka toiminta perustuu siihen, että kaikki voitot sijoitetaan yritykseen tai lahjoitetaan takaisin mukana oleville yhteistyöseuroille.

- Yli 230 000 ihmistä osallistui liikunnallisiin tapahtumiin, joissa Stadium toimi yhteistyökumppanina.

Helsngin Messukeskus
helmikuussa 2020
Vene 2020 Båt
7.2.–16.2.2020
Winter Assembly
20.-23.2.2020
GoExpo Fillari 2020
28.2.–1.3.2020
GoExpo Sport 2020
28.2.–1.3.2020
Kuva & Ääni 2020
28.2.–1.3.2020
Golf 2020
28.2.–1.3.2020
OutdoorExpo 2020
28.2.–1.3.2020
Turun Messukeskus
maaliskuussa 2020
Talviheikki
1.3.2020
Turun Kädentaitomessut
14.3.-15.3.2020
Turun Taide- ja
Antiikkimessut
14.3.-15.3.2020
Piha & Puutarha
27.3.-29.3.2020
Mökki & Meri
27.3.-29.03.2020
Päivän kurssi
Viimeisimmät uutiset
Koeajossa
Yhteistyössä