Volvo hallitsee lataushybridimarkkinoita ennätyksellisesti

Volvo jatkoi alkuvuonna ylivoimaisena menestyjänä sekä lataushybridien että nelivetoisten rekisteröinneissä. Vuoden ensimmäisen puolikkaan rekisteröinnit osoittavat Volvon vahvan malliston sekä sähköistämisstrategian tuottavan ennätyksellistä tulosta Suomessa.

Kuva ja teksti: Volvo Car Finland©

Lataushybridien tuplavoitto

Lataushybridien valtias Volvo XC60 jatkoi alkuvuonna ladattavien autojen ylivoimaisena ykkösenä. Suomessa on alkuvuodesta rekisteröity yhteensä 2 408 lataushybridiä, joista Volvoja on 1 128. Markkinaosuus on huikea 46,8 prosenttia.

Volvo XC60 on tilaston ylivoimainen ykkönen 593 rekisteröinnillä. Myös kakkossija on Volvon hallussa, sillä V60 T8 Twin Engine AWD -mallia rekisteröitiin alkuvuonna 300 kappaletta.

– Pääsimme tavoitteeseen V60 -mallin ladattavan hybridin nousemiseksi suosituimmaksi luokassaan. Asiakkaillamme on nyt todella hyvä mahdollisuus valita itselleen sopivin vaihtoehto, sanoo Volvo Car Finlandin myynti- ja markkinointijohtaja Tom von Bonsdorff.

Lataushybridimallien kärkikymmenikköön mahtuu myös kaksi muuta Volvoa. Kahdeksannelta sijalta löytyy Volvo XC90 ja yhdeksäntenä on Volvo V90.

– Lähdemme loppuvuoteen vahvalla otteella, sillä pystymme vastaamaan lataushybridiemme kovaan kysyntään nopealla toimituksella. Lisäksi malliston uusin, ennakkotilattavissa oleva XC40 T5 Twin Engine -malli laajentaa ladattavien hybridien valikoimaa entisestään, jatkaa von Bonsdorff.

Kasvua nelivetoisten ylivoimaiseen markkinaosuuteen

Volvo on vahvistanut edelleen asemaansa Suomen suosituimpana neliveto-autona. Vuonna 2018 Suomessa rekisteröitiin 24 538 nelivetoista autoa, joista 4 983 oli Volvoja. Viime vuonna Volvon nelivetoisten autojen markkinaosuus oli ylivoimainen 20,3 prosenttia lähimmän kilpailijan, BMW:n, jäädessä 11,3 prosenttiin. Tämän vuoden ensimmäinen puolikas kuitenkin osoittaa, että kasvu on edelleen vahvistunut. Alkuvuonna rekisteröitiin yhteensä 12 533 nelivetoista autoa, joista 2 811 on Volvoja. Volvon markkinaosuus nelivetoisissa on nyt 22,4 prosenttia, joten yli joka viides nelivetoinen auto Suomessa on Volvo. Lähimpänä kilpailijana jatkoi BMW 9,2 prosentin osuudellaan. Volvon kumulatiivinen markkinaosuus kasvoi alkuvuonna 11 prosenttia edellisvuoteen verrattuna 7,9 prosenttiin.

Menestystä läpi malliston

Volvon vahva mallisto hallitsi rekisteröintejä usealla eri mallilla. SUV-malliston kaikki vaihtoehdot hallitsivat omassa ryhmässään ylivoimaisesti. Lisäksi Volvo S60 ja Volvo V60 -mallien osuudet hallitsivat luokkansa markkinaosuuksia.

Volvo XC40 -mallia rekisteröitiin alkuvuonna 696 kappaletta. Sen lähin kilpailija, Audi Q2, jäi selvästi taakse 185 kappaleellaan. Kokonaisuudessa ryhmän kilpailijoita rekisteröitiin 1 357 kappaletta. Volvo XC60:n ylivoimainen menestys jatkui 1 290 kappaleen rekisteröinneillä, kilpailijoiden kokonaisrekisteröintimäärien ollessa 1 796 kappaletta. Myös Volvo XC90 hallitsi omassa luokassaan 131 kappaleen rekisteröinneillä, kokonaismäärän ollessa 376 kappaletta.

Vahvan SUV-malliston lisäksi luokkansa suosituimmaksi nousivat myös Volvo S60 ja Volvo V60, joiden alkuvuoden rekisteröinnit olivat yhteensä 1 092 kappaletta. Lähimmäksi kokoluokassa pääsi Volkswagen Passat ja Arteon, joiden yhteisrekisteröinnit ylsivät 792 kappaleeseen. Kokoluokkaa rekisteröitiin yhteensä 4 029 kappaletta.

Kevythybridit saapuvat

Volvo on päivittänyt nykyisiä T8- ja T6 Twin Engine -lataushybridivoimansiirtoja ja samalla vahvistanut, että se valmistaa jatkossa lataushybridiversion jokaisesta automallistaan. Lisäksi Volvon mallistossa on valikoima kevythybridejä XC90- ja XC60-mallien diesel- ja bensiiniversioista.

Kevythybridimallit tuovat ensimmäistä kertaa asiakkaiden käyttöön Volvon edistyneen kineettisen energian talteenottojärjestelmän jarrutuksissa. Se yhdistetään nykyisiin polttomoottoreihin ja muodostaa uuden integroidun sähköistetyn voimansiirron.

Tämä uusi voimansiirto vähentää polttoaineen kulutusta ja päästöjä jopa 15 prosentilla.

Volvo on strategiansa mukaisesti ja suuren kysynnän seurauksena kasvattanut tuotantokapasiteettiaan, jotta jopa 25 prosenttia kokonaistuotannosta voi olla Twin Engine -lataushybridiautoja. Uusista kevythybrideistä tulee vähitellen uusi standardi, joka vie Volvon lähemmäksi tavoitetta, jonka mukaan kaikki sen autot ovat sähköistettyjä ensi vuosikymmenen puoliväliin mennessä.

T8 Twin Engine -lataushybridi sisältää uuden akun ja akun latauksen brake-by-wire-tekniikalla. T8-voimansiirron toimintasäde sähköllä on kasvanut noin 15 prosentilla, ja tämä voimansiirto on saatavilla kaikkiin 90- ja 60-sarjan autoihin.

Myös pienempään T6 Twin Engine -lataushybridiin on asennettu uusi akku ja brake-by-wire-tekniikka. Tämä voimansiirto on saatavilla V60 -malliin.

XC90-malliin on saatavilla B5-tunnusta kantava dieselkevythybridiversio. XC60-mallin asiakkaat voivat valita B5-bensiini- tai -dieselkevythybridin, B4-dieselkevythybridin tai B6-bensiinikevythybridin.

Helsingin omat uutiset
Päivän kurssi
Viimeisimmät uutiset
Koeajossa
Yhteistyössä