Uusi sähköinen mallisto: Volvo saavutti ennätyksellisen markkinaosuuden

Vuosi 2019 oli Volvolle menestys niin maailmanlaajuisesti kuin Suomessakin. Volvo Cars ylitti ensimmäisen kerran 700 000 toimitetun auton rajapyykin. Suomessa yhtiö saavutti 92 vuotisen historiansa korkeimman markkinaosuuden (8,0 %), joka on maailman Volvo -markkinaosuuksia vertailtaessa toiseksi suurin. Menestystarinaa siivitti vahva mallisto; etenkin lataushybridit, joista joka toinen Suomessa myytävä auto on Volvo.

Volvo Car Finland



Volvo oli vuonna 2019 Suomen rekisteröintitilaston neljänneksi vahvin automerkki 9 180 auton rekisteröinnillä. Ladattavissa autoissa (lataushybridit ja täyssähköautot) sekä nelivetoisissa autoissa Volvo on Suomen ylivoimainen ykkönen. Vuonna 2019 rekisteröitiin 2 699 ladattavaa Volvoa, mikä on 34,3 prosenttia ladattavien autojen kokonaismarkkinasta. Volvo XC60 T8 -lataushybridiä rekisteröitiin peräti 1 329 kappaletta, mikä on enemmän kuin ladattavien autojen toisella sijalla olevaa merkkiä yhteensä. Nelivetoisia Volvoja rekisteröitiin vuoden aikana 5 480 kappaletta markkinaosuuden ollessa 20,4 prosenttia.

– Autoala muuttuu enemmän ja nopeammin kuin koskaan ennen. Saavutimme kunnianhimoisen tavoitteemme olla sekä ladattavien autojen että nelivetoisten markkinajohtaja. Vuonna 2018 ladattavien autojen osuus myynnistämme oli viidennes, viime vuonna kolmannes ja tänä vuonna se tulee olemaan puolet sanoo Tom von Bonsdorff, Volvo Car Finlandin myynti- ja markkinointijohtaja.

Parasta asiakaspalvelua

Ennätyksellisen markkinaosuuden lisäksi Volvo palkittiin myös parhaasta asiakaspalvelusta. Volvo saavutti ylivoimaisen voiton jo neljännen kerran Auto Bild Suomi -lehden ja Palvelu Plus -tutkimustoimiston toteuttamassa Palvelu 1 -ostotutkimuksessa sekä Kantar TNS:n teettämässä Uuden Auton Ostajat tutkimuksen huolto-osiossa.

– Volvo panostaa kokonaisvaltaiseen asiakaskokemukseen, mihin kuuluu tiivis yhteistyö myynnin, teknisen palvelun ja jälkimarkkinoinnin välillä. Koko asiakasmatkan ajan on tärkeää panostaa hyvään luottamussuhteeseen ja läpinäkyvyyteen, sanoo Volvo Car Finlandin teknisen palvelun johtaja Jaana Kuivalainen.

Volvo AWD/hybridikiertue alkaa

Volvon laaja AWD/hybridimallisto kiertää Volvo -jälleenmyyjillä ympäri Suomen tammi- ja helmikuun ajan, ja tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden vertailla eri voimalinjoja ja malleja keskenään. Kiertueella on koeajettavissa myös uusimmat Polestar Engineered -mallit.

–Sähköistimme koko mallistomme viime vuonna: kaikki Volvo -mallit saa nyt aina myös sähköistettynä: joko lataushybridinä, kevythybridinä tai täyssähköautona, jatkaa von Bonsdorff.

Volvon ensimmäinen täyssähköauto saapuu Suomeen helmikuussa

Volvo ennakkoesittelee ensimmäisen XC40 Recharge -täyssähköautonsa lehdistölle helmikuun 10. päivänä Helsingissä. Volvo järjestää tilaisuudessa myös paneelikeskustelun sähköautoilun tulevaisuudesta Suomessa. XC40 Recharge -sähköauto ja uusi Recharge-mallisto ovat todisteita yhtiön uudesta kunnianhimoisesta toimintasuunnitelmasta, joka julkistettiin syksyllä. Se esittelee konkreettisia toimenpiteitä, jotka ovat yhteneväisiä Pariisin ilmastosopimuksen kanssa ja tukevat Volvon tavoitetta tulla ilmastoneutraaliksi yhtiöksi vuoteen 2040 mennessä.

Ensimmäiset asiakkaat saavat uuden Volvo XC40 Recharge -sähköauton vuoden 2020 lopulla. Auto on mallimerkinnältään P8 AWD R-Design, ja se on nelivetoinen. XC40 Recharge -sähköauton hinta on alkaen 62 593 €. Myynti aloitetaan viikolla 2 kaikilla Volvo -jälleenmyyjillä.

Miljoonan sähköistetyn Volvo -auton myyntitavoite on tarkoitus saavuttaa vuoteen 2025 mennessä. Tämä on virstanpylväs, joka saavutetaan tarjoamalla ladattavia hybridejä, kevythybridejä sekä täyssähköautoja. Vuoteen 2025 mennessä 50 prosenttia Volvo Carsin myynnistä on täyssähköautoja.

Helsingin omat uutiset
Päivän kurssi
Viimeisimmät uutiset
Koeajossa
Yhteistyössä