Mercedes-Benz esittelee uusia plug-in-hybridejä ja AMG-malleja

Esillä uusi GLA sekä E-sarjan lisäksi GLA 250 e ja CLA 250 e Coupe- ja Shooting Brake pistokehybridit
Hybridien suuri järjestelmäteho varmistaa miellyttävän ajotuntuman
Uusia Mercedes-AMG-malleja ovat GLA 45 AMG sekä GLE 63 4Matic+ Coupé
AMG-voiman uusi taso: EQ Boost -sähkömoottori tukee 4-litraista V8-biturboa
Uutuudet saadaan Suomeen syksyllä 2020

Kuva ja teksti: Oy Veho Ab©

Mercedes-Benz esittelee Geneven autonäyttelyssä 3.3. alkaen uudistuneen E-sarjan ja sen uusien versioiden lisäksi kaivattua täydennystä kasvavaan kompaktimallistoonsa.

Estradille pääsevät ensimmäistä kertaa uudistunut GLA sekä ladattavat plug-in-hybridimallit GLA 250 e ja CLA 250 e, joka nähdään sekä Coupe- että Shooting Brake -versioina. Suorituskykyistä Mercedes-AMG-mallistoa edustavat näyttelyssä GLA 45 AMG sekä GLE 63 4Matic+ Coupé.

Hybridien suuri järjestelmäteho varmistaa miellyttävän ajokokemuksen

Mercedes-Benzin kompakteissa hybridimalleissa hyödynnetään 1,33 litran nelisylinterisen bensiinimoottorin ja 75 kW:n tehoisen sähkömoottorin tuottamaa yhteisvoimaa. Järjestelmäteho on 160 kw (218 hv) ja kokonaisvääntö 450 Nm. Sähkömoottorin EQ Power -avustuksen ansiosta autot reagoivat herkästi kuljettajan tahtoon.

Poikittain asetetun moottorin jatkeena on 8G-DCT-kaksoiskytkinvaihteisto, jonka hybridivoimayksikkö toimii samalla teknisellä periaatteella kuin vastaava yksikkö pitkittäismoottorisissa automalleissa. Jopa 77 kilometrin toimintamatka ja 75 kW:n sähköteho pitävät huolen ajonautinnosta myös sähköllä ajettaessa. Kompaktimalliston hybrideissä ei ole erillistä 12 voltin käynnistinmoottoria, sillä polttomoottori kytkeytyy sähkömoottorin avuksi yksinomaan sähkömoottorilta tulevan voiman avulla.

AMG-voiman uusi taso: EQ Boost -sähkömoottori tukee 4-litraista V8-biturboa

Genevessä esiteltävän Mercedes-AMG GLE 63 Coupén 4.0 litran V8-biturbomoottori on saatavana kahtena tehovaihtoehtona: 420 kW (571 hv) sekä 450 kW (612 hv). Molemmissa malleissa lisävoimaa tarjoaa EQ Boost -sähkömoottori, joka yhdistää starttimoottorin ja laturin toiminnot. Sähkömoottori on integroitu moottoriin ja vaihteistoon ja tuottaa 16 kW (22 hv) tehon ja 250 Nm:n väännön.

Kevythybridiautossa hyödynnetään myös 48 voltin sähköjärjestelmää, joka vastaa myös korin liikkeitä kompensoivan Active Ride Control -järjestelmän toiminnasta.  Aktiivinen alusta E-Active Body Control on markkinoiden ainoa järjestelmä, joka voi säätää jousitusta ja iskunvaimennusta kullakin pyörällä erikseen. Tienpintaa tutkiva Road Surface Scan -toiminto ja kaarrekallistelutoiminto Curve varmistavat E‑ACtive Body Control -alustan poikkeuksellisen mukavuuden. Sen ansiosta kuljettaja säilyttää täyden kontrollin ajamiseen ja auton käyttäytymiseen myös urheilullisessa ajossa ja äärimmäisissä ajotilanteissa.

AMG:n älykäs sylinterinhallintajärjestelmä mahdollista myös taloudellisen ajamisen, sillä moottorin kuormituksesta riippuen sylinterit kaksi, kolme, viisi ja kahdeksan voivat kytkeytyä pois toiminnasta. Comfort-ajo-ohjelmalla sylinterien poiskytkentä on käytettävissä laajalla 1000–3250 käyntinopeusalueella. Kuljettaja näkee mittaristonäytöstä, käytetäänkö parhaillaan neljää vai kahdeksaa sylinteriä. Vaihdot sylinterien lukumäärän välillä ovat huomaamattomia eivätkä vaikuta moottorin vääntöominaisuuksiin.

Sekä Genevessä esiteltävät uudet CLA Coupé – ja CLA Shooting Brake plug-in-hybridit että uudet AMG-versiot saapuvat Suomeen 3. vuosineljänneksen aikana, ja GLA pistokehybridi saapuu Suomeen 4. vuosineljänneksen aikana tänä vuonna. Mercedes-Benz tarjoaa jo nyt markkinoiden laajimman pistokehybridien malliston, ja vuoden loppuun mennessä vaihtoehtoja on ylivoimaisen paljon eli yli 20 kappaletta.

Helsngin Messukeskus
2020
Messut peruttu
toistaiseksi
koronaviruksen
(COVID-19)
vuoksi.
Turun Messukeskus
2020
Messut peruttu
toistaiseksi
koronaviruksen
(COVID-19)
vuoksi.
Päivän kurssi
Viimeisimmät uutiset
Koeajossa
Yhteistyössä