Koeajossa Ford Edge: Kanukki kaukana kotoa

Fordin nykymalliston suurin katumaasturi tulee kaukaa Kanadasta, tarkemmin sanottuna Ontarion provinssin Oakvillesta. Kilpailijoistaan poiketen auto on tarjolla ainoastaan viisipaikkaisena ja vain yhdellä moottorivaihtoehdolla. Seuraavassa raportissa selviää, kuinka hyvin kanukki pärjää suomalaisessa ympäristössä ja rutinoituneiden kilpailijoiden puristuksessa.

Teksti: Pyry Vireä Kuvat: Anita Reiman, Oy Ford Ab ©


Yksi maailman suurimmista autonvalmistajista on onnistunut sekä Uudella mantereella että varsinkin Vanhalla mantereella vuosien ajan houkuttelemaan miljoonia ihmisiä ostamaan merkin perinteisiä malleja, kuten sedaneita ja farmareita. Jostain syystä Euroopassa ollaan kuitenkin suhtaudutta varsin nihkeästi merkin maastureihin, joiden myyntiluvut ovat kilpailijoitaan tuhansia kappaleita pienemmät.
Tähän mennessä ainoa katumaasturi mallistossa on ollut Kuga, joka on kilpaillut kaikkein suosituimmassa katumaasturiluokassa muun muassa Nissan Qashqaita vastaan eivätkä tulokset ole olleet Fordin kannalta mairittelevia.
Vuoden 2016 lopulla Ford päätti laajentaa katumaasturitarjontaansa, ja toi uudelta mantereelta peräti kaksi kokovaihtoehtoa Euroopan markkinoille eli pienen EcoSportin sekä koeajossa olleen suuren Edgen.

Mukavaa matkaa


Fordin yksi perinteisistä vahvuuksista on ajettavuus ja Edge jatkaa kunniaakkaasti noita perinteitä. Ajajan elämää helpottaa suuresti mukautuva ohjaus, joka tarkoittaa sitä, että matalammilla nopeuksilla rattia tarvitsee vähemmän ja suuremmissa nopeuksissa järjestelmä käyttää ohjauksen välitystä automaattisesti tehden ajamisesta mukavampaa.
Autolla ajaa mielikseen niin kaupungissa kuin maantielläkin, sillä näkyvyys on erinomainen auton korkeudesta ja suurista ikkunoista johtuen. Myös ajovalot ovat Fordin tapaan erinomaiset, puhutaan sitten lähi- tai kaukovaloista. Ajovalojen kuvio on kirkas LED-valoille tyypilliseen tapaan ja ne seuraavat tietä tehden mutkaisilla teillä ajamisesta turvallisempaa.


Edessä tilaa on reippaasti joka suuntaan, mikä on ymmärrettävää, sillä onhan autolla leveyttä lähes kaksi metriä. Koeajetussa autossa olleet nahkapenkit ovat mukavia ja ne tarjoavat erinomaiset oltavat niin lyhyille pyrähdyksille kuin pitemmille matkoille. Etuistuimien asentoa voi säätää sähköisesti, mikä helpottaa varsinkin pitempien ihmisten elämää.


Takana tilaa on kolmelle aikuiselle kiitettävästi. Pitkä akseliväli sekä suuri sisäleveys mahdollistavat mukavat oltavat jopa keskipaikalla. Myös tasainen lattia helpottaa kulkua. Takapenkkiläiset eivät joudu tinkimään jalkatiloistaan edes siinä tapauksessa, jos edessä istuu kaksi kaksimetristä henkilöä


Tavaratila on yksi luokkansa suurimmista eli niukasti yli 600 litraa. Ruumaan mahtuu helposti parikin täysikokoista bagia tai vaihtoehtoisesti kaksi suurta matkalaukkua, muutama reppu ja vaikkapa viikonlopun ruokaostokset.

Voimakas moottori


Fordilla on tarjota vain yksi moottorivaihtoehto Edgeen ja se on kaksilitrainen, 210-heppainen diesel. Voima välittyy kaikille neljälle pyörälle, mutta autoa ei voi luonnehtia mitenkään tehomalliksi. Auto kiihtyy sivistyneesti kymmenessä sekunnissa nollasta sataan kilometriin tunnissa ja vaikka alla ovat suuret renkaat, ei rengasmelu nouse edes Suomen teillä häirtseväksi.
Moottorilla on aikamoinen urakka liki kahden tonnin omamassan siirtelyssä, joten ekoautoksi Edgestä ei ole. Kulutuslukemat aettuivat sekalaisessa ajossa kuuden ja puolen litran tuntumaan. Kaupungissa kulutus nousevat noin kahdeksaan litraan ja maantiellä liikutaan kuuden litran tuntumassa.
Moottorivaihtoehtoja on siis vanhalla mantereella niukasti, mutta kotimarkkinoillaan Pohjois-Amerikassa niitä on kolmen eritehoisen bensiinimoottorin ja kahden diesel-moottorin verran. Ehkä jonain kauniina päivänä noista vaihtoehdoista muutama saapuu myös tänne Pohjolan perukoille.

Ajokokemuksia


Edge kilpailee muun muassa Hyundai Santa Fe:tä, Kia Sorentoa, Nissan X-Trailia sekä Skoda Kodiaqia vastaan. Sen vahvuudet ovat ajettavuudessa, tiloissa, näkyvyydessä, turvallisuudessa sekä varustelussa. Vastaavasti sen heikkoudet ovat suuri omamassa ja siitä johtuva korkeahko kulutus sekä moottorivaihtoehtojen niukkuus.
Koeajossa ollut Edge maksoi lisävarusteineen 70 054,59 euroa.

Auto on sikäli harvinainen tuontimalli, että se tuntuu oikeasti mukavalta myös kriittisten eurooppalaisten käsissä. Haastattelin muutamia Edgeä koeajaneita henkilöitä Fordin piirimyyjän pihalla ja kaikilta tuli samanlaista viestiä: autossa on jotain erikoista, joka saa hyvälle mielelle. Syynä ei ole pelkästään ajettavuus ja miehekäs ulkonäkö, vaan kokonaisuus, jossa tietynlainen amerikkalaisuus (auton kanadalaisista juurista huolimatta) yhdistyy luontevasti eurooppalaisuuteen.

Helsingin omat uutiset
Päivän kurssi
Viimeisimmät uutiset
Koeajossa
Yhteistyössä