Koeajossa Audi A7: Se kolmas saksalainen

Audi on aina ollut "se kolmas saksalainen", kun puhutaan saksalaisista premium-merkeistä. BMW ja Mercedes-Benz kilpailevat vuodesta toiseen siitä, kumpi tekee luokkansa laadukkaimmat autot ja usein kilpailu nostaa niiden hinnan tavallisen kuluttajan ulottumattomiin. Audi ei myöskään ole sieltä edullisimmasta päästä, kun hintoja katsellaan. Viimeisten vuosien aikana sen ero kahteen vahvaan kilpailijaan on kuitenkin kaventunut sekä laadullisesti että ominaisuuksiltaan.

Kuvat: Anita Reiman © Teksti: Pyry Vireä

Audi A7 Sportback esiteltiin Mersun CLS-sarjan kilpailijaksi vuonna 2010. Tuohon asti Mersu oli saanut itse olla kukkona tunkiolla, koska CLS:llä ei ollut yhtään luonnollista kilpailijaa. Bemari puolestaan oli jo tuonut oman mallinsa GT 5:n uuteen autoluokkaan vuotta aiemmin.

Lähes viisimetrinen A7 on näyttävä näky, lähestyy sitä sitten mistä suunnasta tahansa. Auto on pitkä (497 cm) ja leveä (191 cm), mutta Bemarin vastaavaan malliin verrattuna erittäin matala, vain 142 senttiä korkea. Pitkä, yli 2,9- metrinen akseliväli yhdistettynä auton mataluuteen saavat sen vaikuttamaan jopa mittojaan suuremmalta.

Autossa istutaan todella matalla, vaikka tilaa onkin pituussuunnassa suorastaan ruhtinaallisesti. Varsinkin pitkälle henkilölle sekä autoon laskeutuminen että siitä nouseminen tuottavat ongelmia. Kaikki neljä matkustamon ovea avautuvat reilusti, mutta takana olevien pää kolahtaa helposti voimakkaasti alaspäin kaartuvan oviaukon takareunaan.
Edessä tilaa on reilusti yli parimetrisellekin henkilölle niin pituussuunnassa kuin leveyssuunnassakin. Kuskin ja apukuskin penkit ovat varustettu sähköisillä säätimillä, joten mukavan ajoasennon löytäminen sujuu kuin leikiten.
Takapenkillä päästään nauttimaan lähes yhtä hyvistä tiloista kuin edessä. Istuma-asento on varsin makaava, joten päätilaa on riittämiin. Jos edessä istuu yli 190-senttinen henkilö, mahtuu hänen taakseen takapenkille istumaan toinen samankokoinen. Keskipaikka on kova. Leveyssuunnassa tilaa on tarpeeksi kolmelle keskikokoiselle aikuiselle.

Tavaratilan luukku on valtava ja se avautuu todella korkealle. Tila on muodoltaan lähes täydellinen suorakulmio ollen sekä leveä että syvä. Ruuma on kooltaan 535 litraa, joten jopa täysikokoiset golfbägit sopivat sinne helposti. Tilan syvyyden, erittäin matalan nostokorkeuden sekä pitkälle ulottuvien takapuskurien vuoksi housut tai hameet voivat helposti likaantua tavaroita pakatessa autoon tai sieltä pois. Jos kantamuksia on paljon eikä niitä voi laskea käsistä, voi takaluukun avata myös liikuttamalla jalkaansa takapuskurin alla, jolloin tavaratilan luukku aukeaa.

Koeajossa ollut A7 oli varustettu kolmelitraisella ja 218-hevosvoimaisella turbodieselillä, joka riittää mainiosti jokapäiväiseen ajeluun. Kiihtyvyys nollasta sataan sujuu noin seitsemässä sekunnissa ja huippunopeutta autolle luvataan 250 km/h. Tuollaisia nopeuksia teillämme ei tunnetusti pääse kokemaan, mutta jos kuski tykkää matkustella Keski-Euroopassa, häntä lohduttanee tieto siitä, ettei autolla ainakaan jäädä jumiin sikäläisillä moottoriteillä.
Seitsenvaihteinen Tiptronic-vaihteisto vaihtaa lähes huomaamattomasti. A7 painaa 1900 kiloa, joten moottorilla on varsin suuri massa liikuteltavanaan. Siksi olikin miellyttävä yllätys huomata, että polttoainetta kului keskimäärin niukasti alle kahdeksan litraa satasella. Kaupungissa kulutus toki nousi päälle kymmenen litran, kun taas maantiellä kulutus sijoittui kuuden ja puolen litran tuntumaan.
A7 oli varustettu quattro-nelivedolla, joten tämä Audi on kuin tehty suomalaisiin keleihin.
Auton varusteisiin kuuluva Autohold pitää auton paikallaan, kun ollaan esimerkiksi liikennevaloissa. Jalkaa voi pitää pienen matkan päässä kaasupolkimesta. Pieni, mutta nerokas keksintö, jonka soisi yleistyvän myös pienempiin kokoluokkiin.

Mittavista tehoreserveistään huolimatta auto on parhaimmillaan rauhallisessa ajossa. Bulevardikruisailu sopii A7:n hienostuneille linjoille lähes yhtä hyvin kuin ajelu mutkaisilla rannikkoteillä. A7 on yksi hiljaisimmista koeajamistamme autoista ja kaasua täytyy painaa reilusti, jotta moottorin äänet kuuluisivat matkustamoon. Rengasmelukin tuntuu vaimeammalta, joten Ingolstadtin insinöörit voivat onnitella itseään hienosti tehdystä työstä.

Pitkä akseliväli rauhoittaa menoa, mutta toisaalta se tekee kääntösäteestä suuren. Varsinkin kaupunkien pienet parkkihallit sekä kapeat kujat eivät ole A7:n vahvinta aluetta, mutta kyllä se niistä suoriutuu.
Takaistuimien päätuet ja korkealle nouseva perä tekevät näkyvyydestä taakse huonon, vaikka takalasi onkin suuri. Onneksi auton vakiovarustukseen kuuluu parkkitutka sekä puskureissa olevat kamerat, jotka välittävät kuvan ajotietokoneelle edestä ja takaa.

Kun puhutaan lähes 80 000 euron autosta, voidaan perustellusti odottaa, että varustelutaso on korkealla. Eikä Audi petä näitä odotuksia. Lisävarustelista on todella vaikuttava ja valitsemalla ne kaikki auton hinta kipuaisi helposti päälle sadan tonnin.
A7 on varustettu LED-valoilla, jotka ovat erittäin tehokkaat. Lähivaloilla näkee helposti sadankin metrin päässä vaanivat vaarat ja kaukovalot valaisevat tienoota reilusti yli 200 metrin päässä.

Koeajossa olleen Audi A7 Sportback 3,0 V6 TDI 160 kW quattro S tronic:n kilpailijoita ovat BMW 530d A Gran Turismo xDrive (92 287,17 €), Lexus GS 450h (87 954 €), Mercedes-Benz CLS 250 D 4Matic (83 573,78 €). Kilpailijoita on vähän, mutta se on sitäkin tiukempaa.
Audin etuja ovat huokeampi hinta, polttoainetaloudellisuus, varustelu, ulkonäkö, tilat, valot, hiljaisuus, matala nostokorkeus sekä suuri sähköisesti toimiva takaluukun ovi (yhdessä Bemarin kanssa). Heikkouksia ovat puolestaan suuri kääntösäde, näkyvyys, auton mataluudesta johtuva käynti autoon ja autosta nousu ja kulmien hahmottaminen.

Audi A7 on kerrassaan erinomainen auto. Sen kaunis ulkomuoto ja sulavat linjat saavat sen vaikuttamaan sekä urheilulliselta että myöskin herraskaiselta. Usealle päivälle ajoittuneen koeajomme aikana yksi jos toinenkin kadunkulkija pysähtyi katsomaan autoa ja ilmiselvästi tykkäsivät näkemästään. Ja kun kerran ominaisuudet vastaavat ulkonäköä, niin mikäs on autolla ajaessa.

Helsingin omat uutiset
Päivän kurssi
Viimeisimmät uutiset
Koeajossa
Yhteistyössä